Індивідуальна, продукт – результат роботи одного учня. Може бути варіант інтеграції цього результату в групову або колективну діяльність,
Колективна, у якій усі мають свої завдання. З окремих результатів створюється ціле (загальний виріб, аплікація, журнал, виставка, спектакль тощо),
Робота в малих групах, яка може мати самостійне завдання, а може бути частиною виконання колективного проекту,
Проектну діяльність школярів можна розглядати як елементарну модель професійної діяльності. її цілі багатоаспектні, тому щопроектна діяльність є багатокомпонентною і міжпредметною, адже вона сприяє:
· формуванню в учнів умінь співпрацювати (партнерське спілкування);
· формуванню організаційних умінь і навичок (особливо визначення мети й розподіл часу);
· формуванню умінь працювати з різними видами інформації
(збирання, аналіз, систематизація, узагальнення, збереження і
спосіб використання);
· оволодінню уміннями оцінювати свої можливості, усвідомлюва
ти свої інтереси, робити мотивований вибір;
· розвиткові пізнавальних потреб, інтересів, дослідницькій поведінці;
· збагаченню новими знаннями, інформацією, новими цінностями.
Залежно від мети проектної діяльності, готовності школярів, складу класу, теми комбінуються різні навчально-пізнавальні й дослідницькі дії, змінюється кількість учасників.
Дидактичні вимоги до використання проектної технології:
1) наявність особистісно значущої проблеми, задачі, яка передбачає пошукову діяльність, інтеграцію знань;
2) практичне значення передбачуваних результатів;
3)різні рівні самостійної діяльності учнів на уроці та в позаурочний час (індивідуальна, парна, групова, колективна);
4)чітке планування проектної діяльності: мета, етапи, зміст, результат, час виконання, розподіл ролей учасників;
5)комплексне використання методів дослідження, які передбачають використання різних джерел інформації та різних форм співпраці учнів.
Застосування проектного навчання передбачає нові вимоги до професійної підготовки вчителя.Зокрема, на відміну від урочної роботи в класі, у цьому разі вчитель має виконувати інші функції у співпраці з учнями.
Проектна діяльність набуває ознак технології, якщо здійснюється як послідовний і повний цикл дій, у якому чітко визначено етапи роботи, роль кожного учасника, очікуваний результат. У таблиці наведено приклад технології управління колективним проектом молодших школярів1.
Таблиця
Етап | Зміст | Діяльність учнів | Діяльність учителя |
Вибір теми проекту | Визначення теми і мети проекту | Сприймання, аналіз інформації. Виявлення свого ставлення до теми проекту; сприйняття теми і мети | Мотивація учнів. Пояснення мети. Спостереження за реагуванням дітей |
Планування роботи | Аналіз проблеми. Визначення джерел інформації, послідовності й часу виконання. Визначення груп -учасників | Визначення завдань для груп, добір додаткової інформації. Обговорення послідовності роботи, розподіл її за часом виконання | Визначення часу виконання, допомога в плануванні групової роботи. Підказка щодо оформлення проміжних результатів |
Виконання проекту в групах | Збирання й оброблення інформації з різних джерел. Практичне виготовлення частин проекту | Виконання роботи за планом із використанням дослідницьких, графічних, фантазійних та інших умінь | Спостереження, поради, участь в обговоренні проміжних результаті» |
Координація результатів групової роботи | Визначення способу об'єднання результатів групової роботи в спільний проект | Взаємне обговорення результатів групової роботи, їх зміни відповідно до загального задуму. Підготовка цілісного проекту | Участь в обговоренні. Підказка щодо поліпшення роботи |
Оцінювання досягнутого результату | Аналіз виконаного проекту. Зіставлення результату з метою задуму проекту. Визначення форми презентації | Участь у колективному обговоренні проекту та його результатів. Висловлення самооцінки участі в проектній роботі | Організація обговорення, орієнтири для аналізу, стимулювання висловлювань дітей |
Захист, презентація проекту | Підготовка до презентації (колективного захисту) проекта | Участь у захисті проекту на уроці, або в позаурочний час (залежно від теми) | Організація захисту. Запрошення батьків або учнів іншого класу.Заохочення та відзначення учасників |
Форми презентації можуть бути різноманітними: виставки, саморобки дітей, складання збірника задач, альбом краєзнавчого матеріалу, дослідження про народні свята, історичні події, видатних людей тощо.
Тем проектів може бути дуже багато. Це залежить від місця знаходження школи, кількості дітей у групах і класі, можливостей школи, навколишнього середовища для збирання інформації. Відповідно до теми це може бути інформаційний, ігровий, прикладний, творчий або інший проект.
В організації проектної діяльності вчителю необхідно враховувати такі рекомендації: кожен учень має усвідомити важливість своєї активності й відповідальної участі в справі. Для цього доцільно разом обговорити й скласти таку пам'ятку для учасника проекту:
• Чому ця тема для мене цікава?
• Для чого я працюватиму над проектом?
• Що я сам можу зробити? Коли?
• Що мені потрібно для роботи?
• Якого результату я очікую?
• Як би я хотів показати наш результат?
У пам'ятці доступно відображено ланцюжок алгоритму проекту: мотивація учнів, мета, завдання, способи виконання, засоби, результат, очікування успіху.
В оцінюванні результатів проектної діяльності немає єдиної методики. Оцінювання (критерії, форма, спосіб, охоплення) залежить від теми, тривалості, зв'язку з програмовим матеріалом, складності роботи, яскравості, переконливості презентації.
Немає коментарів:
Дописати коментар