суботу, 16 квітня 2016 р.

Робота над колективним проектом

  Індивідуальнапродукт – результат роботи одного учня. Може бути варіант інтеграції цього результату в групову або колективну діяльність,
  Колективнау якій усі мають свої завдання. З окремих результатів створюється ціле (загальний виріб, аплікація, журнал, виставка, спектакль тощо),  
  Робота в малих групахяка мо­же мати самостійне завдання, а може бути частиною виконан­ня колективного проекту,
  Проектну діяльність школярів можна розглядати як елементарну модель професійної діяльності. її цілі багатоаспектні, тому щопроектна діяльність є багатокомпонентною і міжпредметною, адже вона сприяє:
· формуванню в учнів умінь співпрацювати (партнерське спілку­вання);
· формуванню організаційних умінь і навичок (особливо визна­чення мети й розподіл часу);
· формуванню умінь працювати з різними видами інформації
(збирання, аналіз, систематизація, узагальнення, збереження і
спосіб використання);

· оволодінню уміннями оцінювати свої можливості, усвідомлюва­
ти свої інтереси, робити мотивований вибір;

· розвиткові пізнавальних потреб, інтересів, дослідницькій поведінці;
· збагаченню новими знаннями, інформацією, новими цінностями.
Залежно від мети проектної діяльності, готовності школярів, складу класу, теми комбінуються різні навчально-пізнавальні й до­слідницькі дії, змінюється кількість учасників.

Дидактичні вимоги до використання проектної технології:
1) наявність особистісно значущої проблеми, задачі, яка передбачає пошукову діяльність, інтеграцію знань;
2) практичне значення передбачуваних результатів;
3)різні рівні самостійної діяльності учнів на уроці та в позаурочний час (індивідуальна, парна, групова, колективна);
4)чітке планування проектної діяльності: мета, етапи, зміст, результат, час виконання, розподіл ролей учасників;
5)комплексне використання методів дослідження, які передбачають використання різних джерел інформації та різних форм співпраці учнів.
Застосування проектного навчання передбачає нові вимоги до професійної підготовки вчителя.Зокрема, на відміну від урочної ро­боти в класі, у цьому разі вчитель має виконувати інші функції у спів­праці з учнями.
Проектна діяльність набуває ознак технології, якщо здійснюєть­ся як послідовний і повний цикл дій, у якому чітко визначено етапи роботи, роль кожного учасника, очікуваний результат. У таблиці наведено приклад технології управління колективним проектом мо­лодших школярів1.

Таблиця

ЕтапЗмістДіяльність учнівДіяльність учителя
Вибір теми проектуВизначення теми і мети проектуСприймання, ана­ліз інформації. Виявлення свого ставлення до теми проекту; сприйнят­тя теми і метиМотивація учнів. Пояснення мети. Спостереження за реагуванням дітей
Плануван­ня роботиАналіз проблеми. Визначення дже­рел інформації, послідовності й часу виконання. Визначення груп -учасниківВизначення зав­дань для груп, добір додаткової інфор­мації. Обговорення послідовності робо­ти, розподіл її за ча­сом виконанняВизначення часу виконання, допо­мога в плануванні групової роботи. Підказка щодо оформлення про­міжних результатів
Виконання проекту в групахЗбирання й об­роблення інфор­мації з різних джерел. Прак­тичне виготов­лення частин проектуВиконання роботи за планом із вико­ристанням дослід­ницьких, графіч­них, фантазійних та інших уміньСпостереження, по­ради, участь в обго­воренні проміжних результаті»
Координа­ція резуль­татів гру­пової роботиВизначення спо­собу об'єднання результатів гру­пової роботи в спільний проектВзаємне обговорен­ня результатів гру­пової роботи, їх зміни відповідно до загального задуму. Підготовка цілісно­го проектуУчасть в обговорен­ні. Підказка щодо поліпшення роботи
Оцінювання досягнутого результатуАналіз виконаного проекту. Зіставлення результату з метою задуму проекту. Визначення форми презентаціїУчасть у колективному обговоренні проекту та його результатів. Висловлення самооцінки участі в проектній роботіОрганізація обговорення, орієнтири для аналізу, стимулювання висловлювань дітей
Захист, презентація проектуПідготовка до презентації (колективного захисту) проектаУчасть у захисті проекту на уроці, або в позаурочний час (залежно від теми)Організація захисту. Запрошення батьків або учнів іншого класу.Заохочення та відзначення учасників
Форми презентації можуть бути різноманітними: виставки, само­робки дітей, складання збірника задач, альбом краєзнавчого матеріалу, дослідження про народні свята, історичні події, видатних людей тощо.
  Тем проектів може бути дуже багато. Це залежить від місця знахо­дження школи, кількості дітей у групах і класі, можливостей школи, навколишнього середовища для збирання інформації. Відповідно до теми це може бути інформаційний, ігровий, прикладний, творчий або інший проект.
В організації проектної діяльності вчителю необхідно враховувати такі рекомендації: кожен учень має усвідомити важливість своєї актив­ності й відповідальної участі в справі. Для цього доцільно разом обго­ворити й скласти таку пам'ятку для учасника проекту:
• Чому ця тема для мене цікава?
• Для чого я працюватиму над проектом?
• Що я сам можу зробити? Коли?
• Що мені потрібно для роботи?
• Якого результату я очікую?
• Як би я хотів показати наш результат?
У пам'ятці доступно відображено ланцюжок алгоритму проекту: мотивація учнів, мета, завдання, способи виконання, засоби, результат, очікування успіху.
В оцінюванні результатів проектної діяльності немає єдиної мето­дики. Оцінювання (критерії, форма, спосіб, охоплення) залежить від теми, тривалості, зв'язку з програмовим матеріалом, складності робо­ти, яскравості, переконливості презентації.

Немає коментарів:

Дописати коментар